vineri, 2 iulie 2010

A smoker, but a villainous?

Nu este un post canalizat împotriva fumatului, a fumătorilor ori a tutunului. Personal, sunt nefumătoare, dar lucrez pentru o companie care distribuie ţigări, deci nu mă pot cataloga drept luptătoare împotriva acestui viciu. Ba am chiar am aprins uneori câte o ţigară la vreo ieşire cu prietenele în oraş, dar pur şi simplu acest lucru nu mi-a creat o dependenţă, nu m-a făcut să simt nevoia de tutun în niciun moment al vieţii, fie el oricât de stresant. Şi nici nu-i văd rostul acestei acţiuni într-o înşiruire de activităţi zilnice.

Nu am de gând să spun cu cât îţi scurtează viaţa o ţigară, să fac campanie anti dependenţă şi nici nu condamn slăbiciunea unei persoane în faţa foilor uscate de tutun şi a ţigaretelor frumos ambalate şi atractive. Ba chiar grupul de companii pentru care lucrez comercializează şi tutun adus din Cuba, faimoasele trabucuri cubaneze ori cigarrillos, vestitele ţigări din foi; e o plăcere să admiri eleganţa şi luxul cu care sunt prezentate aceste produse şi câti oameni le apreciază. Din asta-mi câştig, în mod indirect, venitul lunar şi nu am niciun reproş în privinţa aceasta.

Atrag atenţia asupra lipsei manierelor. Manierele nu ţin de naţionalitatea ta, de faptul că locuieşti într-o ţară mai mult sau mai puţin educată, deschisă şi decentă. Mereu m-am întrebat de ce fumează oamenii lângă nefumători, fără permisiunea acestora? Mai rău, de ce fumează vicioşii lângă copii? Copiii lor sau ai altora.  De când ai voie să fii nesimţit, doar pentru că ai o dependenţă?



Nu generalizez, evident, nu săriţi, categoric sunt şi fumători educaţi. Vorbesc de cazuri aparte; aduc subiectul în discuţie pentru că am văzut personal cum părinţi fumează lângă copii, cum colegi fumători nu au nicio jenă în a fuma non-stop lângă acei camarazi nefumători, cum omul fumător, condus de o neputinţă evidentă de-a se abţine, devine, un, mă scuzaţi, nesimţit.

Când vine anotimpul rece, mă gândesc cu groază că la vreo invitaţie a unui prieten va trebui să suport o încăpere plină de fum a unui local, că mă duc într-un club şi când revin, toate hainele şi părul îmi vor mirosi îngrozitor. Dar, Slavă Domnului, în tot mai multe localuri fumatul este interzis, ori fumătorilor li se sugerează accesul într-un loc bine amenajat pentru inhalat fum în plămâni (desigur, nu mă refer la acele restaurante unde locurile pentru fumători sunt separate de cele pentru nefumători printr-o plantă decorativă, eventual din plastic).

Empatică fiind, cred că-i pot înţelege şi pe fumători, o fi greu să ieşi din restaurant la 11 noaptea într-o seară geroasă de decembrie ca să-ţi satisfaci nevoia de a umple plămânul cu fum cât se poate de nociv, dar trebuie să conştientizeze că a fuma este o alegere, pe care ţi-o asumi responsabil, indiferent ce aduce aceasta alegere cu ea.

În această ecuaţie, nefumătorul nu are nicio obligaţie.

12 comentarii:

  1. @Marius Stracna: E bine şi de familia şi prietenii tăi... :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Doua tipuri de fumatori: activi si pasivi.
    "Necastigatori" sunt pasivii.

    Am fumat 10 ani (1pachet/zi in ultimii 4 ani de fumat). Am zis STOP intr-o dimineata si STOP a ramas.

    RăspundețiȘtergere
  3. eu nu sunt fumator..nici nu am fumatori in familie..nu.i inteleg pe cei care fumeaza..nici nu vreau sa.i inteleg..mai ales parintii care fumeaza fara sa le pese de sanatatea copiilor lor..fumatul este si unul dintre motivele ptr care nu am prea multi prieteni..nu mai merg prin locuri unde se fumeaza..cred ca mi.am facut plinul in viata asta..au fost cativa ani-mai ales in timpul facultatii-cand imi petreceam f mult timp prin locuri din astea..doar ptr ca mai toti prietenii mei fumau..si ptr ca mai peste tot se fumeaza..bravo tie ca nu fumezi..nu stiu cat de usor accepta alti nefumatori ca mine femei care fumeaza..eu nu suport,dar..am facut o exceptie..iubita mea fumeaza..7-8 tigari/zi..si mai putin cateodata..nu vrea sa le lase de tot..

    RăspundețiȘtergere
  4. ...cand dai de draku sa vezi cum te lasi de fumat =))

    am fumat si eu.... panarama!
    sa ai respect pentru cei din jur.... e important!
    o faza comica imi amintesc...
    unde lucram eu aici la Roma... era privata societatea, Sa vezi ginerele fumator... la 7 dimineata .. in pijamale cum iese sa isi fumeze tigara! =)) nu mai avea rabdare sa se imbrace!
    si nu o sa vezi tu unu ca el care sa iasa afara in pijamale...numai ca sa nu fumeze in casa
    pentru el, tot respectul!!!( are si doi copii mici)

    RăspundețiȘtergere
  5. Molie,

    felicitări pentru voinţă!
    o să ai o fetiţă tare fericită! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. ALIN,

    Da, vezi, despre asta ziceam... cumva faptul că o persoană fumează te influenţează şi pe tine, persoana de lângă ea, că e prieten sau membru al familiei.

    E bine să nu ai vicii, sau mă rog, nu aşa multe :P

    RăspundețiȘtergere
  7. But you have to do,. And I'm against smoking, but I can do if they do not think and I think it OK to break down the lungs.

    RăspundețiȘtergere
  8. De la un timp am observat ca nu mai suport deloc fumul de tigara, imi provoaca o usturime a ochilor greu de imaginat si descris in cuvinte. Banuiesc ca am eu o problema, pentru ca la fel patesc si de la clorul din apa piscinelor.
    In rest nu m-ar deranja fumatorii, noi la job avem camere speciale destinate acestora, iar eu nu stau niciodata acolo. Iar cand trebuie sa intru sa iau ceva...e un adevarat cosmar.

    RăspundețiȘtergere
  9. E o problema foarte complicata. N-am fumat niciodata (mai pufai din narghilea, din când in când), dar la scoala am stat mereu in compania fumatorilor, ca erau mai simpatici. Prietenii mei, atâtia câti am - fumeaza mai toti. Dar la mine in casa nu se fumeaza decât foarte rar, in general cine are chef de fumat iese pe balcon. Dar...când imi vin prietenii...fac si eu un efort sa-i accept. Decât fara prieteni, mai bine cu fum de tigara. In plus....la câta poluare e in Bucuresti, faptul ca sunt uneori fumator pasiv nu cred ca reprezinta un risc major.

    Ca principiu insa nu sunt de acord cu fumatul.

    RăspundețiȘtergere
  10. Am fost şi de o parte şi de cealaltă. Şi aşa e... fumătorul devine nesimţit, nu ţine cont de alţii pentru a-şi duce la capăt viciul.
    Din fericire, de un an jumate, sunt în tabăra nefumătorilor. :D

    RăspundețiȘtergere
  11. si mie mi se pare ca multi fumatori sunt nesimtiti, ca doar ma impiedica pe mine sa fumez, nu-i asa? :)
    acuma ce sa fac, sa ma las de fumat, si astfel sa-mi incurc eu gandurile, doar pentru ca vrea un fistecine? :) :) :)

    RăspundețiȘtergere