vineri, 12 martie 2010

Tradiţii de nuntă

Mi-am adus aminte, cu ocazia postului meu cu filmuleţul de la nunta aceea la cort (unde este rănită miresica de prea binedispusa invitată), de un eveniment simpatic la care am fost anul trecut parcă. Nunta unei bune prietene din copilărie. Copilăria mea presupune, printre multe lucruri frumoase specifice oraşului Bucureşti în care m-am născut, şi momente interesante petrecute la bunici. Sunt foarte norocoasă că am avut parte de bunici la ţară. Pe unii în judeţul TR, iar pe ceilalţi în AG. Dacă în TR lumea se străduieşte să ţină pasu` cu civilizaţia, şi mă refer aici la bârfe stil cancan (acolo şi pisicile bârfesc), la cuptor electric pentru pâine şi cele mai noi discuri cu manele, în AG chiar am impresia că fac acel pas înapoi în timp, la lucruri sfinte, la slujba de duminică, la promenadele prin pădurile dese, la cules de alune şi zmeură. Dar despre asta am să vorbesc într-un alt post lacrimogen. 

Acum, hai să completăm obiceiurile şi tradiţiile de nuntă la români. Ziceam că prietenele mele au început să se mărite. Ca majoritatea nunţilor la ţară, se întâmplă în prag de toamnă. De ce? Un motiv serios ar fi faptul că tocmai s-a făcut vinul din butoaie bun de băut, iar ţuica din putini a prins aromă excelentă de corcoduş sau prun. 
Conjunctura? O relaţie serioasă de vreo 3 ani, un copilaş de aproape 1 an, iubire maximă şi viitor prosper la sat.


Locaţie? La cort. Ca toate nunţile din sat. Un singur cort, mai multe nunţi (nu în acelaşi timp). Unde găsim cortul? La o singură persoană, anume cea care păstrează şi mesele lungi şi băncile pentru pomană şi parastas. Da, ironic. Cristelniţa pentru botez este, Slavă Domnului, în biserică. Sau mai ştiu eu ce fac cei 3 băieţi şi o fetiţă ai preotului Mitică, atunci când se joacă slobod prin curtea bisericii? 

Ah, înainte cu o seară de nuntă, toţi copii şi tinerii necăsătoriţi din sat "joacă bradul". E o petrecere unde se împodobeşte un brad cu diverse porcării kitschoase, brad ce va sta mândru în poarta gospodăriei unde se ţine nunta (la casa ginerelui). Uneori se mai pune cortul în DRUM. Dar nah, toţi sunt înţelegători, iar pentru rarii trecători se găsesc rute ocolitoare.

Evident, în ziua nunţii, după cununia religioasă, se plimbă alaiul miresei pe la fântânile din sat, se stropeşte cu busuiocul şi apa proaspătă din fântâni la răscruce de drumuri. În periplul ăsta, fratele de mână (aka groom's best man) ţine bradul împodobit în mână, iar fetişcanele pline de slipici şi tocuri dansează de rup pietrişul de pe drumuri şi mai chiuie de le sar plămânii! Plus alte obiceiuri pe care jur că nu le mai reţin. Ah, faza cu gătitu` miresei se întâmplă mereu în DRUM, în faţa casei miresei, unde domnişoara de onoare ţine o oglindă mai mare decât ea în mână, iar naşa îşi arată talentele de fashionistă cu voalu` miresei. Tragic!

Găteală mare, se duce lumea la oraş înainte de nuntă, se cumpără ţoale, se fac unghiile cu lac alb sidef, se fac cocuri tip sarma, se presărează din greu sclipici şi se achiziţionează blanuri ieftine pentru umerii dezgoliţi ai protagonistelor în prag de toamnă. De asemenea, se cumpără Cola la 2 L, Fanta tot la 2L (asta la nunţile celor mai înstăriţi) şi apă minerală. După cum urmează, pozele vor grăi, ţuica şi vinul sunt servite pe principiul refill technology, aka orice sticle de uz decent găsite prin bătătură (regionalism pentru curte şi împrejurimile casei) se vor aşeza pe masă pline cu licoarea specifică. 


Se mai cumpără şi maxim 2 sticle de whiskey, gin sau coniac. Dar atât! Ca să stea pe masa mirilor şi a naşilor ţanţoşe şi să denote bunăstare, belşug. La nunţile cu naşi bogaţi, afacerişti (deţinători ai discotecii din sat ori a unor tarabe prin Roşiorii de Vede sau Alexandria), astfel de băuturi se mai află şi pe masa invitaţilor din partea naşilor.


Măncarea... Mâncarea se prepară de cei mai talentaţi bucătari din sat (mereu aceiaşi), femei şi bărbaţi. Se fiebe bucatele în tuciuri imense, aranjate în lateralul cortului, astfel încât intrarea cu bucatele să fie strategică. Mai ales că reprezintă un moment important al nunţii şi astfel au şi câte un cântecel frumos interpretat de trupa de muzicanţi angajată pe parale grele. Aşadar, se întrerupe orice acţiune, se anunţă cu bucurie sosirea aperitivelor, a sarmalelor, a fripturii etc. Observaţi că sunt şi inventivi la transportul farfuriilor către mesele nuntaşilor! Nu domne, nu au şi roţi inventivele maşinării. Pe jos e pământ şi pietriş proaspăt adus cu căruţa de la râul Vedea, pentru fastuosul eveniment. 


Muzică din greu, dedicaţii de asemenea, boxe puternice prin tot cortul, băutură la greu, hore şi sârbe în cort sau în faţa lui, ca să ştie lumea că e petrecere mare. Şi uite aşa le intră femeilor tocurile în pietrişul afânat şi uite aşa răguşesc muierile de dragu` mirilor şi uite aşa se mai duce o fată tânără din vizorul flăcăilor din sat.

Asta ar fi nunta... pe undeva prin inima Câmpiei Române. Sau oricum, lucrurile importante de pe parcursul ei.

Data viitoare vă povestesc despre obiceiurile de nunta ale moldovenilor de peste Prut. 

Şi când o să am starea, despre celelălalt eveniment suficient de însemnat, înmormântarea. Ei, sunt părţi interesante şi acolo. De comentat :))



19 comentarii:

  1. nush ce credeti voi si altii care au fost prezenti acolo, dar mie mi-a placut nuntita mea din bucuresti :D Nu pot spune ca mancarea a fost excelenta, desi eu am mancat f bine la The Harbour de multe ori. Insa... a fost un eveniment micut, intim - pe cat mi-au permis obligatiile parintilor...de a invita pe tanti si nenea X si Y :)) - fara zgomot mare... Din pacate nu am reusit sa stau de vorba cu toti de pe acolo, dar deh.. nimic nu e perfect.
    In nici un caz nu mi-ar fi placut o nunta ca asta descrisa de tine, desi inteleg gusturile si imaginatia tuturor :P
    un singur lucru a fost nashpa - cocul meu. Dar mi-am luat revansa la a doua nunta :P unde nu am mai avut coc :P

    RăspundețiȘtergere
  2. te.am adăugat la blogroll. dacă vrei să mă adaugi si tu e ok.
    Nume: Radiaa
    Link: http://radiaa.wordpress.com/

    RăspundețiȘtergere
  3. Frumos si amuzant.

    Te invidiez, eu nu am avut bunici la tara.

    RăspundețiȘtergere
  4. @radiaa: mulţumesc. Desigur, te voi adăuga şi eu! ;-)
    Să ne citim cu bine!

    RăspundețiȘtergere
  5. @molie: da, serios... am atătea amintiri frumoase (unele foarte haioase) şi e ciudat cum poţi învăţa de la oamenii aceia care, practic au rămas undeva, pierduţi în timp.
    Dacă ajută ce ceva, măcar voi mai împărtăşi din ele! :))
    Have a nice Saturday!

    RăspundețiȘtergere
  6. @elien: nu te speria, NU AVEM DE GÂND să povestesc despre nunta ta, care a fost elegantă şi simpatică, precum protagoniştii ei. Ah, poate despre ideea că ai avut parte de 2 nunţi,cu acelaşi bărbat şi at the same occasion :))
    Te pup, m-am simiţit foarte bine la nunta ta, ca-n orice loc cu tine!

    Miss you, olandezo! :)

    RăspundețiȘtergere
  7. ... apai na... asta e nunta la romani!!!! frumoasa :) :) :)

    RăspundețiȘtergere
  8. hehe... nu ma deranjeaza daca povestesti despre nuntile mele.. oricare dintre ele :P
    doar ca citind articolul asta despre nunti, fara sa vreau am facut o comparatie cu experienta mea la nunta si... mi-am dat cu parerea :D

    GUESS WHAT? Alex wants another....wedding :)))) maybe in 5 years or so we will have a wedding-like party to celebrate 5 years together or something

    RăspundețiȘtergere
  9. @B.A.:: da, ce să mai! Petrecere mare :))

    @elien: well, alex has some awesome ideas :)) just name me the place and i shall be there :))

    Nunţile tale vor fi menţionate atunci :)))

    RăspundețiȘtergere
  10. waaaa..pot sa am si eu mai multe nunti?? vreau si eu...macar 2..:D cu acelasi barbat, zic eu acum :)))

    oricum, nu stiu de prin ce parti se trag "obiceiurile astea" insa printre cele mai penibile mi se par: jucatu' gainii si hora in mijlocul scarii blocului sau in fata blocului...trist!!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Şi eu am fost la o nuntă la cort ( decât una mai ţin eu minte acum ) :D unde m-am distrat, dansat, mers mult pe jos pâna la biserică, pe drumu ăla îmi amintesc cum cărau un brad şi o oglindă nişte femei :))..foarte ciudat. Eram mică rău d-aia nu mai ştiu exact ce s-a întamplat acolo, dar să nu uit să zic faptul că mami cu tati au fost naşi la nunta aia :D:D

    RăspundețiȘtergere
  12. @Sabina: da, de ce nu? şi aşa ai 2 perechi de naşi... 2 nunţi merg de minune!
    Obiceiurile astea-s mai din Sud... dar am participat şi la unele cu jucatu` găinii şi mi-au auzit urechile mulţi lăutari pe aici prin Tei prin scări de bloc :))

    RăspundețiȘtergere
  13. @izuH: exact despre asta vorbesc, probabil că tot undeva în Sud se întâmpla acţiunea respectivă :))

    RăspundețiȘtergere
  14. Dap, în Alexandria, Orbeasca mai exact :D, dar ai mei părinţi nu sunt patroni de discoteci din păcate sau fericire:))

    RăspundețiȘtergere
  15. Nici eu nu mă pot hotărî! :))
    Te pup! Have a nice day :*

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu sincer decat sa trec prin nunta romaneasca mai bine as strange bani si m-as duce in alta tara , m-as distra si as da si o fuga la ambasada si m-as marita .. sa vin acasa executata:)

    RăspundețiȘtergere
  17. @Cris-Mary: haha, da, nu-i o idee rea. fii originală şi încearcă la graniţă, ori în zona liberă! :))

    RăspundețiȘtergere
  18. nu ai pus poza cu copilu si carnatu :)))))) pacat, facea furori :))))CRISU

    RăspundețiȘtergere
  19. @Crisu: am zis să nu îl fac totuşi de râs :))

    RăspundețiȘtergere